Sinema sever misiniz diye sormaya gerek var mı bilmiyorum, pandemi süreciyle birlikte her ev adeta bir ev sineması oldu ki; sinema düşkünleri günde iki – üç film izlemeye başladı. Ben de bir sinema sever olarak bu furyaya katıldım. Film kanallarını gezerken başrolünü Tom Cruise’ nin oynadığı, roman uyarlaması bir filmin kamera arkası röportajlarına denk geldim, yaklaşık on yıl önce izlediğim bir film; Oblivion. Bence eğlencelik sıradan bir bilimkurgu yapımı ama öyle anlatıyorlar ki filmi, sanki benim izlediğim değil de bambaşka, Oscar’ lık bir şaheser. Sonra röportajları tekrar dikkatle dinlediğim zaman ifadeleri, bir satış stratejisi taktiği olarak, ağız birliğiyle çok başarıyla kullandıklarını fark ettim ve daha sonra izlediğim pek çok Hollywood yapımı filmin kamera arkası röportajlarında da aynı şeyi defaten gördüm.
İşte sorulan sorulara verilen bazı yanıtlara örnekler ;
Yönetmen;
-“ÇEKTİĞİM EN ETKİLEYİCİ FİLMDİ”
Yönetmen, Tom Cruise için söylüyor;
-“MUHTEŞEM BİR OYUNCULUĞU VAR”
Tom Cruise yönetmen için söylüyor
-“O SADECE BİR YÖNETMEN DEĞİL …”
Kadın başrol oyuncu Tom için söylüyor;
-“BİR ROLE ANCAK BU KADAR YAKIŞILIR”
Tom Cruise film platosu için söylüyor;
-“HARİKA BİR ATMOSFERDİ”
Kameraman Tom için söylüyor;
-“İNANABİLİYOR MUSUN MOTORA DUBLÖRSÜZ BİNİYOR”
Tom Cruise kameraman için söylüyor;
-“EFSANE KARELER YAKALADI”
Tom Cruise çekim yeri için söylüyor;
-“İNANILMAZ GÜZEL MANZARALAR ARASINDA KALDIK”
Tom Cruise kadın partneri için söylüyor;
-“ONUNLA OYNAMAKTAN TARİFSİZ BİR KEYİF ALDIM”
Bir de bunlar çekimlerden karelerle destekleniyor…
İnsanın bu filmin vasatlığını unutup bir kez daha izleyesi geliyor. Sanırım 300 milyon dolara yakın hasılat yapmasına bu tanıtımın katkısı göz ardı edilemez. Peki bence bu diyaloglarda bilinçli bir teknik olarak kullanılan söz mühendisliğinin temelinde yatan şey ne ve insan ilişkilerindeki yeri, yansıması ne şekilde, size kelimelerin gücüne dair bir örnek daha; işte işin bizi ilgilendiren boyutu bu.
Yukarıdaki diyaloglarda, “pozitiflik” var, “karşılıklı övgü” var, anlatımın gücünü ikiye katlayan; inanılmaz, efsane, tarifsiz vb. tarzda “yüceltme ifadeleri” var.
Sizin için yemek hazırlayan eşinize, yemeği çok beğendiyseniz şu ifadelerden hangisiyle bunu dile getirirsiniz;
-“eline sağlık, güzel olmuş”
-“eline sağlık çok güzel olmuş”
-“eline sağlık hanım çok güzel olmuş”
-“parmaklarımı yiyordum vallahi harika olmuş”
-“hanım yine kendi efsaneni yaratmışsın”
Her eklenen yeni kelime, beğeninin gücünü daha da artırıyor.
Tabii bunları sürekli kullanmayı alışkanlık haline getirmek yapay gelebilir insanlara ama hiç kullanmamakta ilişkilerin enerjisini oldukça düşürebilir.
Aile iletişimimizde, günlük hayatımızda , sosyal ilişkilerimizde, iş ilişkilerimizde yakınımız ya da yakınımızda olan kişilere karşı teşekkür ve tebrik ifadelerimiz arasına “muhteşem, harika, inanılmaz, efsane, çok şık, müthiş” vb. kelimeler serpiştirmek İnşa etmeye çalıştığımız güçlü iletişimin söz mühendisliğinde vazgeçilmezlerimiz arasında olmalıdır. En azından; “eline sağlık”, “tebrik ederim”, “bu çok şık bir çalışma” hatta “günaydın” , “iyi akşamlar”, “teşekkür ederim” gibi ifadeleri alışkanlık edinerek sık sık kullanmak bile hem etrafımızdaki insanların, hem de bizim, günümüzü daha iyi ve keyifli geçirmemize katkı sağlayacaktır.
Konuşma esnasında bu türde kullandığınız ifadelerin sıklık derecesini ve kullanım alışkanlıklarınızı test etmenizi tavsiye ederim.
Söz mühendisliğimizi yeniden inşa ettiğimiz bu blog yazıları dizimizin yenisinde tekrar buluşmak üzere mükemmel bir hafta geçirmenizi dilerim 🙂